Futó projektek
Kedvenc Youth in Action projektjeink
BESST – Blended Education of Skill Subjects
2020-1-HU01-KA229-078790_1
2020 elején hatalmas válság rázza meg a világot, a covid járvány kellős közepén ülünk, ami egész eddigi életünket felforgatja. A világjárvány negatív következményei nemcsak a gazdaságot, hanem a szociális szférát is súlyosan érintik, a megelőző intézkedések visszahatásai rávilágítanak a meglévő oktatási rendszerek összes hiányosságára és rugalmatlanságára, és rendkívül erős szükségletekre mutatnak rá. A pályázat egy konkrét hiányosságra és szükségletre reflektál, amely már a pályázati űrlap megírásakor is erősen érezhető, a partnerség létrehozásával.
A Pisa-tesztek és az OECD eredmények, valamint a jövőbeni gazdasági elemzések ellenére – amelyek arra vonatkoznak, hogy milyen kompetenciákra lesz szükség a globális munkaerőpiacon 10 év múlva, és milyen oktatási módszereket érdemes alkalmazni – a legtöbb európai iskola nem csak képtelennek tűnik a változásra, hanem egyenesen az ellenkező irányba halad. A kompetenciaalapú oktatás, a kreativitás és az IKT használata szinte sehol sem éri el a kívánt szintet.
A jelenlegi helyzetet és a leszűrt tanulságokat figyelembe véve nagy szükség van az innovatív ötletek kidolgozására és cseréjére, illetve a digitális tanulás már megtanult gyakorlatára az általános iskolai oktatásban. Még ha ez egy szakma is, és a legtöbb országban szakemberek dolgoznak is néhány speciális módszertanon, évtizedekbe telik, mire egy átfogó elméleti rendszer kiépül az általános iskolai oktatás számára – a gyakorlati alkalmazásáról nem is beszélve. Nekünk azonban nincs ennyi időnk. Válság esetén (ami bármikor bekövetkezhet, egyre gyakrabban) mi, tanárok, szülők és gyerekek ott állunk a helyzet közepén, mindenféle tapasztalat, gyakorlat vagy akár iránymutatás nélkül.
A blended oktatás egy létező folyamat, főként az egyetemeken, kisebb mértékben a középiskolákban. Az interneten inkább a klasszikus természettudományos és bölcsészettudományi tantárgyakhoz, mint a matematika, irodalom, történelem, biológia stb. találhatunk anyagokat. De hogyan kezeljük az ilyen jellegű kihívásokat a készségtárgyak, például a művészeti és vizuális kultúra, a testnevelés, a zene vagy a drámapedagógia tekintetében? Mit használjunk, hogyan, mi a tanár szerepe ebben a folyamatban, hogyan engedjük el a régi tanulási folyamathoz fűződő évszázados ragaszkodásunkat?
A projekt olyan módszereket keres, olyan használható anyagok, online videók stb. elkészítését tűzte ki célul, amelyek beágyazhatók a mindennapi oktatási folyamatba, hogy akár kisebb mértékben is hozzászokjunk a távoktatás módszertanához. Olyan kompetenciaalapú készségtárgyakra összpontosít, amelyek különböző tantervekhez kapcsolódva különböző célcsoportok számára használhatók, és a gyakorlati szintre helyezi a hangsúlyt, továbbá azokra a tanári facilitációs készségekre is összpontosít, amelyek szükségesek bármilyen digitális tanulási folyamat kezeléséhez.
Hazugság lenne azt állítani, hogy a partnerség tagjai világosan látják a végső termékek részletes jellemzőit – ha látnák, nem vállalkoznának ilyen típusú munkára. De mindannyian érzik, hogy sürgősen szükség van az iránymutatásra, és lelkesen kutatnak, gyakorolnak és tanulnak egymástól. A MOSTart társult partnerként vesz részt a projektben, a főpályázó a dömsödi Alapfokú Művészeti Iskola.
Spotting Your Blind Spots – Let’s Explore Our Unconscious Bias
2020-2-HU01-KA105-078962
Mivel könnyen hozhatunk olyan döntéseket, amelyek egyeseknek előnyt, másoknak pedig hátrányt jelentenek, nem az érdemek, hanem az érzékelés alapján, ráadásul nem vagyunk tudatában elfogultságainknak, könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy nekünk van igazunk és igazságunk, miközben esetleg olyasvalakit részesítünk előnyben, aki jobban hasonlít hozzánk, vagy egy olyan helyzetet, amelyet ismerünk, és a komfortzónánkon belül van. A tudattalan vagy implicit előítélet olyan meggyőződésekre vagy attitűdökre utal, amelyek automatikusan és az egyén tudatossága nélkül aktiválódnak. Hajlamosak vagyunk kevéssé tudatosítani a tudattalan előítéletességünk hatását és annak következményeit társadalmi kapcsolatainkra és kommunikációnkra. Miközben szeretnénk azt hinni, hogy igazságosak, széles látókörűek és elfogulatlanok vagyunk, mindenkit befolyásolnak a tudatalattiban rejlő gondolatok és érzések, amelyek hatással vannak mindennapi gondolkodásunkra és viselkedésünkre.
A képzés során tárgyalt témák vagy kérdések:
- Az érzelmi műveltség megértése
- A tudattalan előítéletek hatásának megértése: Miért vannak előítéleteink; milyen hatásai vannak ezeknek az előítéleteknek? Hogyan tudjuk azonosítani és kezelni ezeket az előítéleteket, amikor felbukkannak?
- Hogyan tudjuk azonosítani és kezelni a másokban lévő előítéleteket? A tudattalan előítéletek felismerése és mérséklése;
- A tudattalan előítéletesség és az előítéletek kapcsolata.
- Változás tervezése a befogadó kultúra megteremtése érdekében a környezetünkben (munkahely, iskola stb.) stb.
A bentlakásos tréningünk január 24-31. között valósult meg Gyöngyösön.
Partnerországok: Bulgária, Csehország, Olaszország, Görögország, Litvánia, Románia, Spanyolország, Törökország és Törökország.
Speak UP!
A projekt egy 6 napos képzés volt, amelyet február 1-6. között tartottak Kaunasban, Litvániában, a résztvevők 8 országból – Litvánia, Lengyelország, Spanyolország, Magyarország, Románia, Olaszország, Görögország és az Észak-Macedón Köztársaság – érkeztek, hogy 28 ifjúságsegítő, facilitátor, csoportvezető és civil szervezet tagjait képessé tegyék arra, hogy tudásukat és készségeiket hatékonyan használják a nyilvános beszédkészségük növelésével.
A TC célkitűzései a következők voltak:
- A résztvevő szervezetek ifjúságsegítőinek, csoportvezetőinek vagy facilitátorainak képzése a munkaterületükön szükséges nyilvános beszédkészségekkel.
- Elemezni a nyilvános beszédkészség hiánya által okozott problémákat, hiányosságokat a civil szervezetekben és az ifjúsági munkában.
- Megmutatni, hogyan lehet leküzdeni a nyilvános beszédtől való félelmet és javítani a nyilvános beszédet a projekt résztvevői és a helyi közösségek számára.
A MOSTart NKKE 4 résztvevőt tudott küldeni a rendezvényre.
Thinking and Sharing with Images for Intercultural and Mutual Understanding
2021-2-HU01-KA153-YOU-000039291
A TC célja az ifjúságsegítők képzése a grafikus facilitációs és rögzítési készségek használatára. Mivel a grafikus facilitáció támogatja a mély párbeszédet és konstruktív cselekvésre ösztönzi a kultúrák jelentős sokféleségét képviselő résztvevőket, a grafikus munka jelentősen hozzájárul a résztvevők elkötelezettségéhez és a tanulási eredmények fenntarthatóságához. Egy esemény vizuális rögzítése olyan tevékenység, amely támogatja a különböző nézőpontok tudatosítását, és fejleszti a tanulók megfigyelési, értelmezési és decentralizációs készségét, valamint nyitottságát és ítélkezésmentes gondolkodását. A 8 napos TC olyan készségekkel ruházza fel a résztvevőket, amelyek képessé teszik őket arra, hogy a vizuális nyelvezet segítségével leírják és illusztrálják azt a gondolatot, amelyet fel kívánnak tárni. Ez a TC egy nyolcnapos nemzetközi gyakorlati képzés, amelynek célja a vizuális kompetenciák elmélyítése a csoportvezetés területén, e módszerek alkalmazása a tanulásban, a nem formális tevékenységekben és a fiatalokkal vagy felnőttekkel interkulturális kontextusban.
Campaign Your Conviction! Social Awareness Campaign Techniques in Practice, Involving Local Communities
2020-1-HU01-KA105-078601
A nyár végén lezárult Act it Out projektből kiderült, hogy a fiatalok számára vannak olyan kiemelt témák, amelyekről nemcsak véleményük és nézeteik vannak, hanem aktívabban részt vennének a társadalmi probléma megoldásában vagy enyhítésében, bár ehhez nincsenek megfelelő eszközeik. A jelenlegi projekt négy ilyen témában (LMBTQ / Etnikai diszkrimináció, roma kérdés, társadalmi felelősségvállalás / Politikai lojalitás vs. korrupció / Globális felmelegedés, éghajlatváltozás) mutatja be a civil társadalmi kampányok alapvető felépítését és eszközeit. A projekt két különálló cserét indít (2-2 téma mindkét cserén) a kampányok felépítését és megvalósítását bemutatva, amelyek közül néhányat helyben, a helyi közösségben is ki lehet próbálni. A cseréket 2022 júliusában és augusztusában tervezzük lebonyolítani, tanfolyamonként 5 fiatal és 1 vezető részvételével. Az első csere résztvevőit arra kérjük, hogy egy egymás közötti tapasztalatcserével (1 óra) vegyenek részt a második csere résztvevőinek felkészülési folyamatában. A projekt nagy előnye, hogy a résztvevő partnerszervezetek a projekt végén elkészült rövid és hosszú távú kampányterveket és kampányötleteket (négy témakörben) kiadványban kapják meg.